Korzyści z questingu


Korzyści z questinguGry edukacyjne i questy są atrakcyjną formą zwiedzania pozornie mniej ciekawych miejsc. Stanowią uzupełnienie istniejacych szlaków i tras turystycznych. Dzięki nim dotarcie do tajemnic, legend, ciekawostek historycznych, które nie sa szerzej znane staje sie fascynujaca przygodą, a przede wszystkim sa doskonałym lekarstwem na nudę. Poprzez budowę atrakcyjnych gier nie tylko podnosimy atrakcyjność turystyczną i kulturową ale nade wszystko poszerzamy ofertę wypoczynku o zabawy, które moga byc rozgrywane w czasie niekorzystnych zjawisk atmoserycznych – wiatr, opady, niska temperatura czy brak słońca nie sa przeszkoda dla graczy, a znacząco poszerzają ofertę spędzania wolnego czasu w sposób aktywny.

Gry i questy w edukacji

Dzięki zastosowaniu w edukacji gier możliwe jest wykorzystanie takich zasad jak „najlepiej uczymy się przez zabawę” czy „człowiek uczy się na własnych błędach czy doświadczeniach”. Dobrze stworzona gra edukacyjna rozwija nie tylko wiedzę i kompetencje gracza, ale dostarcza także rozrywki i pozytywnych emocji. Odpowiednio dobrana czy skonstruowana  może stać się narzędziem sprawdzającym lub umożliwiającym opanowanie nowych treści materiału edukacyjnego. Może być także wykorzystana do przeniesienia nadprogramowych treści edukacyjnych. Tworząc gry edukacyjne można łączyć  wszystkie te funkcje razem używając odpowiednich ścieżek czy poziomów.

Questing jako nowoczesne narzędzie edukacji przede wszystkim powinien  być używany w szkole ponieważ doskonale trafia do dzieci i młodzieży, która rywalizując na trasie poznaje zasoby kulturowe i przyrodnicze regionu. W trakcie zabawy uczestnicy dowiadują się, że są jeszcze inne bardziej atrakcyjne sposoby zdobywania wiedzy niż zwykłe lekcje w klasie czy suche wykłady. Jest on bardzo atrakcyjną formą nauczania i poznawania mało ciekawych partii materiału. Dzięki niemu można dotrzeć do tajemnic, legend czy ciekawostek historycznych, które nie są szerzej znane.

Questing daje możliwości uatrakcyjnienia sposobów nauczania zarówno nauczycielom historii jak i wszystkich przedmiotów matematyczno przyrodniczych, ale nie tylko… wszystko zależy od treści i trasy guestu.

To wspaniałe narzędzie edukacyjne dla nauczycieli nauczania początkowego czy wychowania przedszkolnego, ponieważ daje on możliwość kreowania wśród dzieci chęci zdobywania wiedzy, czy nauki kreatywnego i logicznego myślenia.

Tworzenie questów jest odkrywcze i atrakcyjne dla ich twórców – pozwala na lepsze poznanie miejsca, w którym się mieszka, dostrzeżenie jego walorów, poznanie historii, zrozumienie, jak zmieniało się w czasie i w jakim kierunku się rozwija.

Ten proces ma także inny, głębszy wymiar. Buduje i wzmacnia więzi społeczne. Stawia na pracę zespołową. A więc umiejętność niezbędną do funkcjonowania społeczeństwie. To z kolei jedno z podstawowych, jeśli nie prymarnych, zadań stawianych przed współczesną szkołą. Każdy bowiem może taki quest przygotować. Co najważniejsze, jego autorami mogą być także sami uczniowie.  Uczniowie tworząc quest muszą wykazać się pomysłowością, umiejętnością układania pozyskanych wiadomości w wierszowane zagadki. Sam questing, nie ogranicza się jednak do murów szkoły. Pozwala na wzajemne spotkanie różnych osób, należących do tej samej lokalnej społeczności. Dzieci, młodzież biorące udział w tworzeniu questów mają szansę poznać osoby posiadające wiedzę na temat regionu, jego historii, legend czy anegdot. Często najbliższą okolicę, którą znają od dzieciństwa, odkrywają na nowo, nie mogąc wyjść ze zdumienia jak wiele skarbów kryje.

Edukacja połączona z zabawą to jeden z aspektów questingu. Taka niewątpliwie towarzyszy i tworzeniu questów, i ich realizacji. Uczestnik zabawy przeistacza się w poszukiwacza skarbów. Na początku dostaje mapkę i opis, czyli zapisane prozą lub wierszem zadanie do zrealizowania. Wędruje zgodnie z instrukcjami rozwiązując zagadki i łamigłówki. Na końcu wędrowiec odkrywa skarb – przeważnie skrzynkę z pieczątką, poświadczającą, że rozwiązał quest.

Gry i questy w promocji regionu

To nowatorska propozycja dla samorządowców, którzy chcą promować swój region wykorzystując do tego zasoby dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego a zarazem stanowiące nieszablonowe narzędzie promujące region.

Questing w przeciwieństwie do innych form turystyki nie wymaga specjalnych nakładów finansowych, a umożliwia optymalne  wykorzystanie infrastruktury turystycznej. Dzięki temu turyści mogą trafiać do miejsc, do których korzystając ze standartowych form turystyki nigdy by nie trafili.

Ponadto umożliwia on aktywizację lokalnych przedsiębiorców począwszy od właścicieli gospodarstw agroturystycznych, barów, restauracji czy sklepików a na właścicielach dużych obiektów przemysłowych kończąc. Wszystko zależy od konstrukcji trasy i tematyki, czyli treści jakie zawiera mapa, którą na początku zabawy otrzymuje turysta.

Wielkie kampanie reklamowe i marketingowe coraz mniej efektywnie promują miejscowości ponieważ odbiorca zasypywany jest z różnych stron tysiącami podobnych produktów( spoty w telewizji i radiu, kolorowe bilbordy i jedno czy dwa hasła marketingowe), a kampanie marketingowe stają się z roku na rok coraz droższe, niestety nie idzie za tym ich efektywność.

Questing jako nowoczesne narzędzie promocyjne nie tylko pokazuje w efektywny sposób zalety miasta czy regionu, ale także rolę jaką odgrywają w nich lokalne społeczności, jaka jest dynamika rozwoju i gdzie są ewentualne nisze rynkowe w które potencjalni inwestorzy mogliby ulokować swoje pieniądze. To innowacyjne narzędzie może być użyte w marketingu miejsc zarówno przez instytucje publiczne jak i przedsiębiorców ponieważ treści zawarte w tworzeniu nowych tras turystycznych na podstawie guestów mogą zawierać nie tylko elementy dziedzictwa kulturowego , ale także charakterystyczne, gdzie indziej nie spotykane ciekawe elementy krajobrazu, oraz miejscowej flory i fauny. Dzięki temu stosując w promocji guesting nie tylko tworzymy nowe szlaki turystyczne i komunikujemy się z odbiorcą treści, ale także aktywizujemy lokalne środowisko, które może a właściwie powinno prac udział w tworzeniu nowych tras i przyszłej obsłudze ruchu turystycznego.

Questing jako nowe narzędzie promocji i marketingu może stać się szansą dla gmin i regionów tym bardziej, że nie wymaga ono wielkich nakładów finansowych, a tylko zaangażowania lokalnych społeczności, a te liczyć mogą na przyszłe zyski płynące z tej formy uprawiania turystyki.

Gotowe questy są atrakcyjną formą zwiedzania ciekawych miejsc. Stanowią także uzupełnienie istniejących już szlaków turystycznych. Tylko dzięki guestingowi możliwe jest dotarcie do tajemnic i legend, o których nie przeczytamy w żadnym przewodniku, czy poznanie otaczającej nas fascynującej przyrody i niesamowitych miejsc krajobrazowych. Jeżeli do tego dodamy jeszcze czas wspólnie spędzony w aktywny sposób z rodziną i znajomymi to wszystko sprawia, że guesting jest idealny.

Questing to propozycja nowoczesnego podejścia do turystyki, którą może uprawiać każdy bez względu na wiek. To dobra propozycja dla mieszkańców regionu, przedsiębiorców i nowatorskie niestandardowe  narzędzie promocji, które nie wymaga zaangażowania dużych pieniędzy na jego organizację, a jest wprost idealne do promocji mało znanych ale również atrakcyjnych miejsc. Daje on również możliwość zejścia z najbardziej uczęszczanych szlaków turystycznych i lepszego, bardziej atrakcyjnego poznania regionu.

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


osiem + 8 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>